Ωλένια Νευρίτιδα

Τι είναι η ωλένια νευρίτιδα;

Η ωλένια νευρίτιδα αποτελεί μια βλάβη του ωλένιου νεύρου και συχνά προκαλείται εξαιτίας της συμπίεσης του νεύρου σε μία αύλακα από την οποία διέρχεται στον αγκώνα. Το ωλένιο νεύρο είναι ένα νεύρο του άνω άκρου, το οποίο ελέγχει την αισθητικότητα στα 2 τελευταία δάχτυλα του χεριού. Ουσιαστικά, ελέγχει την αισθητικότητα και από πλευράς κίνησης του χεριού και εν μέρει τον αντίχειρα.

Η διάγνωση της ωλένιας νευρίτιδας πραγματοποιείται με τη βοήθεια του νευροφυσιολογικού ελέγχου. Πρόκειται για μια πάθηση που στα αρχικά στάδια αντιμετωπίζεται με ξεκούραση και τη χρήση νάρθηκα, καθώς και με φυσικοθεραπεία και φάρμακα. Ωστόσο, σε πιο προχωρημένα στάδια, τότε το μόνο που μπορεί να γίνει είναι η νευροχειρουργική επέμβαση αποσυμπίεσης στον αγκώνα.

Συμπτώματα Ωλένιας Νευρίτιδας

Τα κυριότερα συμπτώματα που προκαλεί η ωλένια νευρίτιδα είναι τα εξής:

• Μούδιασμα ή και πόνο στα 2 τελευταία δάχτυλα του χεριού.
  • Αδυναμία στην κάμψη των 2 τελευταίων δαχτύλων.
  • Μερική αδυναμία στην κάμψη του καρπού.
  • Αδεξιότητα στις λεπτές κινήσεις, όπως για παράδειγμα στο γράψιμο με μολύβι, στα κουμπιά και την πληκτρολόγηση.
  • Ατροφία στο χώρο ανάμεσα στον αντίχειρα και το δείκτη, με χρόνια βλάβη του νεύρου.
  • Το μικρό δάκτυλο είναι σε απαγωγή, δηλαδή αφίσταται ελαφρά από το υπόλοιπο χέρι.

Πιθανά Αίτια Ωλένιας Νευρίτιδας

Όσον αφορά τα αίτια της ωλένιας νευρίτιδας, αυτά ενδέχεται να είναι τα εξής:

• Συμπίεση στην ωλένια αύλακα του αγκώνα, κάτι που αποτελεί και το συχνότερο αίτιο.
  • Άμεσος τραυματισμός του νεύρου, όπως για παράδειγμα τραυματισμός από μαχαίρι, συνήθως στον καρπό.
  • Χρόνιος ερεθισμός του νεύρου, από εργασίες όπως για παράδειγμα εργάτες σε κομπρεσέρ με επαναλαμβανόμενες κινήσεις και κραδασμούς.
  • Συμπίεση του νεύρου στον καρπό.
  • Γενικά αίτια συμπιεστικής νευροπάθειας όπως και στο μέσο νεύρο, όπως για παράδειγμα σακχαρώδης διαβήτης ή νόσος του θυρεοειδούς και άλλα.

Τι ιδιαίτερο έχει η ωλένια νευρίτιδα στον αγκώνα;

Αρχικά, το ωλένιο νεύρο έχει μια μακρά πορεία από τον ώμο μέχρι την άκρα χείρα. Έτσι, είναι πολύ ευαίσθητο σε τραυματισμούς, εξαιτίας του ότι διέρχεται από την ωλένια αύλακα στον αγκώνα. Ο τραυματισμός ενδέχεται να είναι σαφής, όπως για παράδειγμα ένα κάταγμα στον αγκώνα. Ωστόσο, είναι πιθανό να υπάρχουν χρόνιοι μικροί τραυματισμοί.

Το ιδιαίτερο με τη συμπίεση του ωλενίου νεύρου στον αγκώνα είναι το γεγονός ότι ο τραυματισμός στον αγκώνα ενδέχεται να είναι πολύ παλιός, με τα συμπτώματα να εκδηλώνονται χωρίς να προκαλούν ιδιαίτερες υποψίες. Ως αποτέλεσμα μετά από πολλά χρόνια, ο ασθενής το έχει ξεχάσει.

Επίσης, οι κινήσεις που ερεθίζουν σε μεγάλο βαθμό το νεύρο είναι η κάμψη του αγκώνα, σε επαγγέλματα όπως των τηλεφωνητών. Άλλες κινήσεις που δημιουργούν πρόβλημα είναι όσες περιλαμβάνουν τοπική συμπίεση, όπως για παράδειγμα σε οδηγούς ταξί, οι οποίοι στηρίζουν διαρκώς το αριστερό χέρι πάνω στο παράθυρο.

Διάγνωση Ωλένιας Νευρίτιδας

Η διάγνωση της ωλένιας νευρίτιδας πραγματοποιείται με τους ακόλουθους τρόπους:

• Στις περιπτώσεις που υπάρχει άμεσος τραυματισμός, τότε η διάγνωση είναι σαφής. Ωστόσο, αν δεν υπάρχει ιστορικό τραυματισμού, τότε είναι απαραίτητο να αναζητηθεί παλιό κάταγμα στον αγκώνα μέσα από το ιστορικό του ασθενούς.
  • Επιπρόσθετα, ο ασθενής ερωτάται για τις συνθήκες εργασίας του και τις συνήθειές του, προκειμένου να εντοπιστεί κάποιος μηχανισμός καθημερινής καταπόνησης του νεύρου. Σε πολλές περιπτώσεις, ο ερεθισμός προκαλείται ακουσίως στον ύπνο, όταν ο ασθενής κοιμάται με το χέρι γύρω από το μαξιλάρι και υπάρχει κάμψη του αγκώνα.
  • Ακολούθως, πραγματοποιείται κλινική εξέταση στο άνω άκρο, καθώς και έλεγχος του αυχένα και της θωρακικής εξόδου.
  • Με βάση το ιστορικό του ασθενούς και την νευρολογική εξέταση, θα ζητηθεί και νευροφυσιολογικός έλεγχος. Στόχος είναι να εντοπιστεί ακριβώς το σημείο της πίεσης, το οποίο είναι συνήθως στον αγκώνα ή και στον καρπό.

Φυσικά, το καλύτερο είναι η διάγνωση να γίνει από έναν έμπειρο και εξειδικευμένο Νευροχειρουργό, προκειμένου η θεραπεία να είναι άμεση και να γίνει με τον κατάλληλο τρόπο. Ο Νευροχειρουργός Παντελής Παπανικολάου, με τις ευρείες γνώσεις του και τα θετικά αποτελέσματα σε δύσκολες περιπτώσεις ασθενών του, προσφέρει ένα αποτελεσματικό και εξατομικευμένο θεραπευτικό πλάνο σε κάθε ασθενή που τον εμπιστεύεται.

Αντιμετώπιση & Θεραπεία της Ωλένιας Νευρίτιδας

Στα αρχικά στάδια, ακολουθείται η συντηρητική αντιμετώπιση. Αυτή περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση του άνω άκρου
  • Αλλαγή στις καθημερινές συνήθειες του ασθενούς
  • Χρήση νάρθηκα
  • Φυσικοθεραπεία
  • Φαρμακευτική αγωγή

Φυσικά, όταν η ωλένια νευρίτιδα βρίσκεται σε πιο προχωρημένα στάδια και εκδηλώνεται χρόνια αδυναμία των μυών του χεριού, δηλαδή ατροφία, ή πολύ έντονα μουδιάσματα και πόνος, τότε η χειρουργική επέμβαση αποσυμπίεσης είναι και η μοναδική λύση για τον ασθενή.

Τέλος, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ορισμένα συμπτώματα της πάρεσης του ωλενίου νεύρου ενδέχεται να αντιστοιχούν σε κάποια άλλη πάθηση. Για παράδειγμα, το μούδιασμα στα 2 τελευταία δάκτυλα του χεριού ίσως οφείλεται σε πίεση νεύρου από δισκοκήλη στον αυχένα. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η μαγνητική τομογραφία στον αυχένα και ο νευροφυσιολογικός έλεγχος δίνουν τις σωστές απαντήσεις όσον αφορά τη διάγνωση.