Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα

Τι είναι το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα;

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα είναι η πάθηση κατά την οποία πιέζεται το μέσο νεύρο στον καρπό. Ως αποτέλεσμα, ο ασθενής αντιμετωπίζει πόνο, μούδιασμα και σε πιο προχωρημένα στάδια, αδυναμία στο χέρι του.

Πρόκειται για ένα σύνδρομο το οποίο εντείνεται όταν γίνονται επαναλαμβανόμενες κινήσεις του καρπού σε καθημερινή βάση. Τέτοιες ενδέχεται να είναι για παράδειγμα η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Σε σπανιότερες περιπτώσεις, ενδέχεται να προκαλείται εξαιτίας κάποιας άλλης πάθησης, όπως είναι η ρευματοειδής αρθρίτιδα και ο υποθυρεοειδισμός.

Όσον αφορά τους τρόπους αντιμετώπισης για το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα, στα αρχικά στάδια ακολουθείται η συντηρητική θεραπεία. Αυτή περιλαμβάνει ξεκούραση, νάρθηκα και φαρμακευτική αγωγή. Ωστόσο, σε περιπτώσεις ασθενών που η πάθηση επιμένει, τότε αντιμετωπίζεται εύκολα, μέσω της νευροχειρουργικής επέμβασης αποσυμπίεσης του μέσου νεύρου, η οποία πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία.

Επίσης, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα εμφανίζεται συχνότερα στις γυναίκες, καθώς και σε συγγενείς ασθενών που πάσχουν από το σύνδρομο.

Τέλος, το μέσο νεύρο περνάει μέσα από ένα στενό “πέρασμα” που βρίσκεται στον καρπό και ονομάζεται καρπιαίος σωλήνας.

Συμπτώματα Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Όσον αφορά τα συμπτώματα, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα στα αρχικά του στάδια εκδηλώνεται με ένα ακαθόριστο αίσθημα βάρους στον καρπό. Ωστόσο, σταδιακά αυτό το σύμπτωμα εξελίσσεται σε μούδιασμα, το οποίο φτάνει μέχρι τα τρία πρώτα δάχτυλα. Κατά κύριο λόγο, επηρεάζει τον αντίχειρα και τον δείκτη, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις επηρεάζεται και το τέταρτο δάχτυλο, δηλαδή ο παράμεσος. Ωστόσο, δεν επηρεάζεται ποτέ το μικρό δάχτυλο.

Ως περισσότερο χαρακτηριστικά συμπτώματα αναφέρονται τα ακόλουθα:

• Ο ασθενής ξυπνάει το βράδυ και τινάζει το χέρι του, προκειμένου να απαλλαγεί από το μούδιασμα.
  • Παρουσιάζεται πόνος στο χέρι, ο οποίος επεκτείνεται ως τα δάχτυλα, καθώς και πάνω από τον καρπό, φτάνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι και τον ώμο.
  • Σε πιο προχωρημένα στάδια, ο ασθενής παρατηρεί ότι αρχίζουν να του πέφτουν πράγματα, αδυνατεί να κουμπώσει τα κουμπιά του και άλλα παρόμοια.

Επίσης, απλές καθημερινές κινήσεις, όπως για παράδειγμα το κράτημα ενός βιβλίου ή του κινητού τηλεφώνου, η οδήγηση και άλλες παρόμοιες κινήσεις αναπαράγουν τα συμπτώματα.

Σε κάθε περίπτωση, τα συμπτώματα οδηγούν τον Νευροχειρουργό και στη σωστή διάγνωση. Η εμπειρία και οι ευρείες γνώσεις του Νευροχειρουργού παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα, όπως άλλωστε συμβαίνει με κάθε πάθηση. Γι’ αυτό και ο Νευροχειρουργός Παντελής Παπανικολάου, με την πολυετή εμπειρία του και τα θεαματικά αποτελέσματα που παρουσιάζουν ακόμα και οι δυσκολότερες περιπτώσεις ασθενών του, οδηγεί τον ασθενή βήμα προς βήμα, από τη διάγνωση μέχρι και την οριστική θεραπεία.

Αίτια Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Όπως προαναφέρθηκε, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα προκαλείται από την πίεση που δέχεται το νεύρο μέσα στον καρπιαίο σωλήνα. Πιο συγκεκριμένα, καταστάσεις που προκαλούν ή επιδεινώνουν την πίεση αυτή είναι οι εξής:

• Τοπικός τραυματισμός στον καρπό: Ενδέχεται να είναι άμεσος, όπως για παράδειγμα εξαιτίας κάποιου ατυχήματος, ή ήπιος και καθημερινός, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα συχνό. Η δεύτερη περίπτωση αφορά όσους εργάζονται μπροστά σε υπολογιστή, εργάτες με κομπρεσέρ και άλλα.
  • Εγκυμοσύνη, εμμηνόπαυση και θεραπεία με αντισυλληπτικά.
  • Άλλες παθήσεις, όπως για παράδειγμα ρευματοειδής αρθρίτιδα, υποθυρεοειδισμός, μεγαλακρία, σακχαρώδης διαβήτης, ρευματική πολυμυαλγία. Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα εκδηλώνεται και στα δύο χέρια, τότε η πιθανότητα να υπάρχει κάποιο τέτοιο νόσημα είναι αυξημένη.
  • Νεφροπαθείς με αρτηριοφλεβική fistula επίσης εκδηλώνουν την πάθηση, σε ένα ποσοστό.

Πόσο πιθανό είναι το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα να εμφανιστεί απότομα;

Γενικά, υπάρχει η πιθανότητα το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα να εμφανιστεί απότομα. Ωστόσο, πολύ σπάνια έχουν αναφερθεί περιπτώσεις ασθενών με αιφνίδια έναρξη των συμπτωμάτων, δίχως, να προηγείται κάποιος τραυματισμός. Πιθανότητα, μια τέτοια περίπτωση να οφείλεται σε κάποια αιμορραγία ή θρόμβωση στην περιοχή.

Διάγνωση Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Όσον αφορά τη διάγνωση για το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα, αυτή γίνεται βάση του ιατρικού ιστορικού και την κλινική εξέταση του ασθενούς. Στη συνέχεια, επιβεβαιώνεται με το νευροφυσιολογικό έλεγχο, δηλαδή το ηλεκτρομυογράφημα.

Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες παθήσεις που μπορούν να προκαλέσουν παρόμοια συμπτώματα. Αυτές είναι οι εξής:

• Πίεση νεύρου στον αυχένα: Παρουσιάζεται σε περίπτωση κάποιας κήλης μεσοσπονδυλίου δίσκου. Σε αυτή την περίπτωση, χρειάζεται να γίνει μαγνητική τομογραφία, ώστε να επιβεβαιωθεί η συγκεκριμένη πάθηση.
  • Σύνδρομο θωρακικής εξόδου
  • Πίεση του μέσου νεύρου όχι στον καρπό, αλλά σε κάποιο σημείο κεντρικότερα. Για παράδειγμα, η πίεση ενδέχεται να εμφανίζεται στην περιοχή του πήχη και να προέρχεται από το σύνδρομο στρογγυλού πρηνιστή.

Θεραπεία Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Όταν το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, τότε ακολουθείται η συντηρητική αντιμετώπιση. Πιο συγκεκριμένα, η συντηρητική θεραπεία περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση.
  • Νάρθηκα.
  • Φάρμακα, όπως για παράδειγμα αντιφλεγμονώδη, παυσίπονα, κορτιζόνη ή αντιεπιληπτικά.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, χρησιμοποιούνται εγχύσεις κορτιζόνης τοπικά στην περιοχή. Φυσικά, στις περιπτώσεις που υπάρχουν έντονα και μόνιμα συμπτώματα και, κυρίως, όταν η αδυναμία στο χέρι εμφανίζεται, τότε η μοναδική και οριστική λύση είναι η νευροχειρουργική αντιμετώπιση, με την αποσυμπίεση του μέσου νεύρου.