Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση

Τι είναι σπονδυλολίσθηση και η σπονδυλόλυση;

Οι Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση είναι και οι δύο παθήσεις κυρίως της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης. Η σπονδυλολίσθηση είναι όταν ο ένας σπόνδυλος μετατοπίζεται σε σχέση με τον παρακείμενο. Η σπονδυλόλυση είναι το έλλειμμα της συνέχειας του οστού μεταξύ των αρθρικών αποφύσεων.

Ποια είναι τα αίτια σπονδυλολίσθησης-σπονδυλόλυσης;

Τα αίτια και για τις δύο παθήσεις (Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση) είναι όμοια. Γενικά οφείλεται σε πιθανό κάταγμα της σπονδυλικής στήλης, καταπόνηση της περιοχής όπως σε επαγγελματίες αθλητές και βαριές σωματικές δουλειές όπως επίσης και συγγενής σπονδυλόλυση σπονδυλολίσθηση.
.

Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση: Τι συμπτώματα έχει;

Το κύριο σύμπτωμα και για τις δύο παθήσεις είναι ο πόνος στη μέση. Αυτός συνήθως χειροτερεύει, όταν ο ασθενής περπατάει ή στέκεται όρθιος. Αυτός μπορεί να συνοδεύεται με πόνο που αντανακλάται στο πόδι (ισχιαλγία) ή στα πόδια με μουδιάσματα και άλλα.

Πως γίνεται η διάγνωση για την Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση;

Η διάγνωση επέρχεται με το ιστορικό και την κλινική εικόνα του ασθενούς και απεικονιστικά. Ακτινογραφίες, αξονική τομογραφία και μαγνητική τομογραφία της σπονδυλικής στήλης μας δίνουν λεπτομερείς πληροφορίες της πάθησης.

Ποιοι είναι οι τύποι σπονδυλολίσθησης;

Οι τύποι σπονδυλολίσθησης περιλαμβάνουν:

• Η συγγενής σπονδυλολίσθηση οφείλεται σε εκ γενετής ανωμαλίες των αρθρικών αποφύσεων της οσφυικής μοίρας. Οι εσφαλμένα ευθυγραμμισμένοι σπόνδυλοι θέτουν το άτομο σε κίνδυνο για ολίσθηση αργότερα στη ζωή του.
  • Η ισθμική σπονδυλολίσθηση συμβαίνει ως αποτέλεσμα σπονδυλόλυσης. Το κάταγμα αποδυναμώνει το οστό.
  • Η εκφυλιστική σπονδυλολίσθηση, ο πιο συνηθισμένος τύπος, συμβαίνει λόγω γήρανσης. Με την πάροδο του χρόνου, ο δίσκος εκφυλίζεται, με αποτέλεσμα το βάρος να ωθεί τον υπερκειμενο σπόνδυλο προς τα εμπρός.

Ελέγξτε αν έχετε σπονδυλολίσθηση

Τα κύρια συμπτώματα της σπονδυλολίσθησης περιλαμβάνουν:

• πόνο στο κάτω μέρος της πλάτης σας, που συχνά επιδεινώνεται όταν στέκεστε ή περπατάτε και ανακουφίζεται όταν κάθεστε ή σκύβετε προς τα εμπρός
  • πόνος που εξαπλώνεται στους προσαγωγούς ή στους μηρούς σας
  • σφιγμένοι οπίσθιοι μηριαίοι (οι μύες στο πίσω μέρος των μηρών σας)
  • πόνο, μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα που εξαπλώνεται από το κάτω μέρος της πλάτης σας προς τα κάτω σε 1 πόδι (ισχιαλγία)

Η σπονδυλολίσθηση δεν προκαλεί πάντα συμπτώματα. Επίσης, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η σπονδυλολίσθηση δεν είναι το ίδιο με την κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου (δισκοκήλη). Η πρώτη συμβαίνει όταν ο υπερκείμενος σπόνδυλος στη σπονδυλική σας στήλη μετατοπίζεται προς τα εμπρός, στον υποκείμενο σπόνδυλο.

Ποια είναι τα συμπτώματα της σπονδυλόλυσης;

Ο πόνος στη μέση είναι το πιο συχνό σύμπτωμα της σπονδυλόλυσης (κάταγμα κοπώσεως). Ο πόνος συνήθως:

• Εξαπλώνεται από το κάτω μέρος της πλάτης σας στους μυς του μηρού και του γλουτού.
  • Αισθάνεται σαν μυϊκή καταπόνηση στο κάτω μέρος της πλάτης σας ή γύρω από αυτό.
  • Επιδεινώνεται κατά τη διάρκεια σωματικής δραστηριότητας και βελτιώνεται με την ανάπαυση ή όταν είστε λιγότερο δραστήριοι.

Μερικοί άνθρωποι με σπονδυλόλυση δεν εμφανίζουν ποτέ συμπτώματα. Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να μάθουν ότι το έχουν μόνο όταν κάνουν αργότερα μια απεικονιστική εξέταση για άλλο λόγο.

Σπονδυλολίσθηση-Σπονδυλόλυση: Ποια η κατάλληλη θεραπεία;

Αν ο ασθενής δεν έχει συμπτώματα απλώς το παρακολουθούμε. Αν υπάρχουν συμπτώματα αρχικά προχωρούμε σε συντηρητική θεραπεία για τουλάχιστον 3 μήνες. Δίνεται φαρμακευτική αγωγή, φυσιοθεραπεία και κατά περίπτωση εγχύσεις στη σπονδυλική στήλη.

Στη συνέχεια εφόσον τα συμπτώματα δε βελτιώνονται, τότε και υπό συγκεκριμένα κριτήρια θα προταθεί και εκτενώς θα συζητηθεί η επιλογή της χειρουργικής σπονδυλοδεσίας και αποσυμπίεσης των νεύρων.

Η χειρουργική τεχνική διαφέρει από ασθενή σε ασθενή. Πάρα ταύτα τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει η ελάχιστα επεμβατική διαδερμική σπονδυλοδεσία και μικροαποσυμπίεση.

Το χειρουργείο είναι αναίμακτο και γίνεται μέσα από οπές του δέρματος. Υπάρχει σεβασμός στους γύρω ιστούς, μικρότερος χρόνος νοσηλείας και γρήγορη αποκατάσταση.